OPTYS Logo

Jak přeměnit nepotřebné věci v model krajiny a zároveň učit děti o ekologii

Modelování
Recyklace
Tvoření s dětmi
Pro školy
Juta
Příze
Plsť

Spojte výtvarnou výchovu, ekologii a přírodovědu jedním projektem. Objevte krásu naší planety z ptačí perspektivy. Naučte se, jak ji chránit a zapojte se do našeho zábavného eko tvoření vhodného jak pro školy, tak kroužky a centra volného času, ale i domácnosti. Je ideální třeba ke Dni Země.

Délka tvoření: 1,5 hodiny
Eshdé -  šperky, dekorace, kurzy

Vytvořila pro vás

Eshdé - šperky, dekorace, kurzy

Jak přeměnit nepotřebné věci v model krajiny a zároveň učit děti o ekologii

Materiály a pomůcky

Pomůcky, upcycling, mode Země, Den Země, tvoření

Tip:

Na model krajiny můžete využít i to, co by se jinak vyhodilo. Takzvanou upcyklací se zamezuje vzniku dalšího odpadu. Touto kreativní formou lze dětem připomenout ekologické pojmy – co je recyklace, upcyklace nebo downcyklace.

Dále jim třeba vysvětlíte, co znamená bezodpadové hospodářství? A zamyslíte se také nad tím, jak sami doma nakládají s odpadem.

1. krok – příprava materiálu a návrhu

Jako podklad lze použít vyřazená nástěnka. Na louky poslouží zbytky provázků, šňůrky z obnošené mikiny, příze ze starého pleteného svetru, směsi zbylých korálků nebo korálky z nepoužívané bižuterie. 

Prošlé luštěniny znázorní pole, nasbírané kameny zase skály a větve cesty. Kousek modrého textilu (plst, staré džíny nebo triko), zbytky krepáku, příze či lýka využijte na vodní plochy. Mech se krásně promění v lesy. Ten ale raději nesbírejte, může být chráněný. Podle nashromážděného materiálu pak navrhněte přibližný model vaší krajiny

Nástěnka, příze, lýko, mech, tvoření modelu země

Tip:

Co zapojit děti do přípravy? Mohou si představit krajinu z leteckého pohledu a vyjmenovat její části. Podle toho určí potřebné barvy a najdou doma materiál vhodný k upcyklaci.

2. krok – modelujeme vodní plochu

V našem modelu je použit zbytek modré plsti jako část jezera. Vystřihněte z ní potřebný kus a tavnou pistolí ji přilepte ke korkové nástěnce. Nalepte také kámen jako skalnatý břeh jezera. 

Tip:

Pokud je před lepením potřeba očistit plochu na nástěnce, použijte na odstranění nečistot větší štětec.

Plsť, tavná pistole, korková nástěnka - upcycling

3. krok – cesty, lesy a skály

Na cesty si připravte větve a tavnou pistolí přilepte části dotýkající se nástěnky. Větve můžete napojit na sebe jako křižovatky. Jejich spoje zakryjte mechem. Ten jednoduše odtrhněte a pistolí po částech ho nalepujte kolem cest do podoby lesa.

Skály opět vytvořte z kamenů. Detaily jezera můžete domalovat barvami a štětcem přímo na plsť.

Tavná pistole, mech, detaily Země

4. krok – lány pole a luk

Štětcem naneste silnější vrstvu lepidla na nástěnku přesně v požadovaném tvaru jednoho políčka. Nasypte na něj hustě třeba červenou čočku. Opět naneste lepidlo na další políčko a použijte jinak barevnou luštěninu. Postup opakujte. Na zvlněnou louku se hodí zbytek jutové stuhy. Nastříhejte ji dle potřeby a vymodelujte do tvaru kopců. Přilepte ji tavnou pistolí.

Lepidlo, jutová stuha, větev Kuwa - model Země - školní projekt

5. krok – zelené louky

Spoje na vytvořené louce z juty zakryjte mechem a nalepte tavnou pistolí. Další louku vytvoříte z provázků či vypárané příze.

Naneste lepidlo štětcem na nástěnku a skládejte provázek těsně vedle sebe, až vyplníte danou plochu. Hnědé odstíny luk vytvoříte přilepením směsi různých korálků.

Juta, mech, provázek, příze, lepidlo, štětec, korálky

6. krok – dokončení

Vyplňte celý prostor na nástěnce. Nechte vše dobře zaschnout do druhého dne. Podle potřeby pak ještě můžete na sypaná políčka doplnit štětcem lepidlo, ať vše dobře drží.

Model země na nástěnce z použitých materiálů

Slovo závěrem

Kromě rozvoje dětské kreativity projekt nabízí také možnost propojení do aktuální školních předmětů:

  1. Ekologie a výtvarná výchova: Žáci mohou využít odpad z výtvarné výchovy k tvorbě krajiny, čímž se učí principům recyklace a upcyklace.
  2. Přírodopis: Propojení s přírodopisem umožňuje praktické poznávání přírody při sběru kamení a jiného materiálu pro projekt.
  3. Člověk a jeho svět: V rámci tohoto předmětu lze projekt spojit s ochranou přírody a učit se o bezodpadovém hospodářství.

Takto projekt integruje teoretické vědomosti s praktickou činností, podporuje kreativitu a zároveň přispívá k většímu povědomí o ochraně životního prostředí. Vyzkoušejte jej také.

Doporučujeme

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho s přáteli