Jak přeměnit nepotřebné věci v model krajiny a zároveň učit děti o ekologii
Spojte výtvarnou výchovu, ekologii a přírodovědu jedním projektem. Objevte krásu naší planety z ptačí perspektivy. Naučte se, jak ji chránit a zapojte se do našeho zábavného eko tvoření vhodného jak pro školy, tak kroužky a centra volného času, ale i domácnosti. Je ideální třeba ke Dni Země.
![Eshdé - šperky, dekorace, kurzy](https://cms.optys.cz/storage/2023/11/s-a-rka-dvor-a-kova.jpg)
Vytvořila pro vás
Eshdé - šperky, dekorace, kurzy
![Jak přeměnit nepotřebné věci v model krajiny a zároveň učit děti o ekologii](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/banner-pro-blog-1.jpg)
Materiály a pomůcky
- vyřazená nástěnka, případně nová korková tabule
- islandský mech natural a trávově zelený mech
- nasbírané větve, příp. větve Kuwa
- nepotřebný modrý textil, případně dekorační plsť nebo krepový papír, příze, lýko atd.
- modrá a bílá akrylová barva
- jutová stuha
- zelené zbytky vlny, příze, provázků
- lepidlo
- tavná pistole
- větší štětce
- nůžky
- dále například nasbírané kameny, prošlé luštěniny či korálky ze starých šperků
![Pomůcky, upcycling, mode Země, Den Země, tvoření](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/1-dz.jpg)
Tip:
Na model krajiny můžete využít i to, co by se jinak vyhodilo. Takzvanou upcyklací se zamezuje vzniku dalšího odpadu. Touto kreativní formou lze dětem připomenout ekologické pojmy – co je recyklace, upcyklace nebo downcyklace.
Dále jim třeba vysvětlíte, co znamená bezodpadové hospodářství? A zamyslíte se také nad tím, jak sami doma nakládají s odpadem.
1. krok – příprava materiálu a návrhu
Jako podklad lze použít vyřazená nástěnka. Na louky poslouží zbytky provázků, šňůrky z obnošené mikiny, příze ze starého pleteného svetru, směsi zbylých korálků nebo korálky z nepoužívané bižuterie.
Prošlé luštěniny znázorní pole, nasbírané kameny zase skály a větve cesty. Kousek modrého textilu (plst, staré džíny nebo triko), zbytky krepáku, příze či lýka využijte na vodní plochy. Mech se krásně promění v lesy. Ten ale raději nesbírejte, může být chráněný. Podle nashromážděného materiálu pak navrhněte přibližný model vaší krajiny.
![Nástěnka, příze, lýko, mech, tvoření modelu země](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/2-dz.jpg)
Tip:
Co zapojit děti do přípravy? Mohou si představit krajinu z leteckého pohledu a vyjmenovat její části. Podle toho určí potřebné barvy a najdou doma materiál vhodný k upcyklaci.
2. krok – modelujeme vodní plochu
V našem modelu je použit zbytek modré plsti jako část jezera. Vystřihněte z ní potřebný kus a tavnou pistolí ji přilepte ke korkové nástěnce. Nalepte také kámen jako skalnatý břeh jezera.
Tip:
Pokud je před lepením potřeba očistit plochu na nástěnce, použijte na odstranění nečistot větší štětec.
![Plsť, tavná pistole, korková nástěnka - upcycling](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/3-dz.jpg)
3. krok – cesty, lesy a skály
Na cesty si připravte větve a tavnou pistolí přilepte části dotýkající se nástěnky. Větve můžete napojit na sebe jako křižovatky. Jejich spoje zakryjte mechem. Ten jednoduše odtrhněte a pistolí po částech ho nalepujte kolem cest do podoby lesa.
Skály opět vytvořte z kamenů. Detaily jezera můžete domalovat barvami a štětcem přímo na plsť.
![Tavná pistole, mech, detaily Země](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/4-dz.jpg)
4. krok – lány pole a luk
Štětcem naneste silnější vrstvu lepidla na nástěnku přesně v požadovaném tvaru jednoho políčka. Nasypte na něj hustě třeba červenou čočku. Opět naneste lepidlo na další políčko a použijte jinak barevnou luštěninu. Postup opakujte. Na zvlněnou louku se hodí zbytek jutové stuhy. Nastříhejte ji dle potřeby a vymodelujte do tvaru kopců. Přilepte ji tavnou pistolí.
![Lepidlo, jutová stuha, větev Kuwa - model Země - školní projekt](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/5-dz.jpg)
5. krok – zelené louky
Spoje na vytvořené louce z juty zakryjte mechem a nalepte tavnou pistolí. Další louku vytvoříte z provázků či vypárané příze.
Naneste lepidlo štětcem na nástěnku a skládejte provázek těsně vedle sebe, až vyplníte danou plochu. Hnědé odstíny luk vytvoříte přilepením směsi různých korálků.
![Juta, mech, provázek, příze, lepidlo, štětec, korálky](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/6-dz.jpg)
6. krok – dokončení
Vyplňte celý prostor na nástěnce. Nechte vše dobře zaschnout do druhého dne. Podle potřeby pak ještě můžete na sypaná políčka doplnit štětcem lepidlo, ať vše dobře drží.
![Model země na nástěnce z použitých materiálů](https://cms.optys.cz/storage/2024/03/7-dz.jpg)
Slovo závěrem
Kromě rozvoje dětské kreativity projekt nabízí také možnost propojení do aktuální školních předmětů:
- Ekologie a výtvarná výchova: Žáci mohou využít odpad z výtvarné výchovy k tvorbě krajiny, čímž se učí principům recyklace a upcyklace.
- Přírodopis: Propojení s přírodopisem umožňuje praktické poznávání přírody při sběru kamení a jiného materiálu pro projekt.
- Člověk a jeho svět: V rámci tohoto předmětu lze projekt spojit s ochranou přírody a učit se o bezodpadovém hospodářství.
Takto projekt integruje teoretické vědomosti s praktickou činností, podporuje kreativitu a zároveň přispívá k většímu povědomí o ochraně životního prostředí. Vyzkoušejte jej také.